EnglishFrenchGermanItalianJapanesePolishRussianSpanishHebrewLithuanianSlovakIrish

Biblioteka

Kształtowanie pozytywnych wzorców zachowania

Kształtowanie pozytywnych wzorców zachowania się w społeczeństwie.

Savoir-vivre dla młodego pokolenia.

Jak uczyć dziecko dobrych manier?

 

Każde dziecko ma swoje prawa, ma prawo głosu, a nade wszystko prawo do spełniania swoich potrzeb: potrzeby ruchu, rozwoju, naturalnej ciekawości, wyrażania siebie
na różne sposoby. Należy te prawa uwzględnić w każdej edukacji. Odbieranie tego dziecku w imię "dobrego wychowania" nie jest ani dobre, ani tym bardziej wychowawcze. Warto jednak od najmłodszych wdrażać dzieci do okazywania szacunku otaczającym nas ludziom, kształtując w ten sposób pozytywne wzorce zachowania w społeczeństwie.

 

Najogólniej można podzielić kwestie związane z savoir-vivre`m na kilka kategorii: słownictwo, zachowanie wobec innych (zwłaszcza starszych), zachowanie przy stole (a co za tym idzie - w restauracji, na obiedzie u babci), a także zachowanie w miejscu publicznym (teatr, kino, park, wizyta).

Jak mówi definicja słownikowa savoir-vivre to zasady właściwego zachowania się
w towarzystwie, to również znajomość tych zasad i umiejętność ich stosowania .

Na ile są one przydatne kilkulatkowi, a na ile nastolatkowi - rodzice powinni ocenić sami. Pamiętajmy przy tym, że inne wymagania należy stawiać przed dwulatkiem, inne przed dzieckiem w wieku szkolnym, a jeszcze inne wobec nastolatka. Jak uczyć dziecko dobrych manier?
Magiczne słowa
Savoir-vivre najlepiej do życia dziecka wprowadzać małymi krokami, zaczynając
od dawania mu przykładu swoim zachowaniem. Pamiętajmy o używaniu magicznych słów: przepraszam, proszę, dziękuję. Przy każdej nadarzającej się okazji, np. gdy ktoś obdarowuje prezentem, przypominajmy o podziękowaniu, podczas zabawy, gdy dziecko czegoś chce - podpowiedzmy, by użyło słów "proszę" i "dziękuję", a gdy zachowa się nieodpowiednio, by przeprosiło. Podobne zasady należy też stosować u siebie, aby dawać wzór do naśladowania.

Zachowanie przy stole.
Warto kształtować dobre nawyki podczas wspólnie spędzanego czasu np. podczas codziennych posiłków uczyć zasad zachowania się przy stole i dobrych manier. Naukę jedzenia sztućcami, używanie serwetek, a także cały savoir-vivre wokół stołu warto
z dzieckiem potrenować w wieku wczesnoszkolnym. Maniery młodego człowieka
w znacznej mierze zależą od zachowania i manier jego rodziców i opiekunów - to obserwując dorosłych dzieci uczą się najwięcej. Aby faktycznie wychować kulturalnego młodego człowieka, trzeba poświęcić wiele czasu i cierpliwości, nie wystarczy tylko powierzchowne wydawanie poleceń. U najmłodszych nauka dobrych manier łatwiej przychodzi poprzez zabawę.
Szacunek wobec innych.

Ustępowanie miejsca starszym podczas poruszania się komunikacją miejską to bardzo ważna sprawa, warto więc nauczyć dziecko, aby ustąpiło miejsca osobie starszej
i wytłumaczyć, dlaczego to trzeba robić. Dziecko, znając powody, łatwiej przyswoi sobie tę wiedzę.

Równie ważne jest witanie się i żegnanie - przy spotkaniu ze znajomymi, z sąsiadami, podczas wchodzenia i wychodzenia ze szkoły, sklepów czy innych miejsc publicznych nauczmy młodych ludzi za każdym razem mówić "dzień dobry" i "do widzenia", sami dajmy przykład. Pamiętajmy także o przedstawianiu się, a także siebie i dziecka w towarzystwie, by nabrało ono ogłady w tych kwestiach. Podawanie ręki na powitanie, pożegnanie lub podczas przedstawiania się jest także mile widziane.
Szanujmy także prawo innych do wypoczynku, spokoju lub ciszy, gdy jesteśmy w miejscu publicznym - w hotelach, podczas wakacji, na koncercie, wszędzie, gdzie wybierzemy się z pociechą musimy przygotować dziecko do przebywania w większym gronie.

Książki uczą manier.
To jedynie wybrane aspekty dotyczące bon tonu dla młodego pokolenia. Tradycyjnie rodziców i opiekunów wspiera w wychowywaniu literatura - znajdziemy mnóstwo ciekawych książek i pomocy dydaktycznych poruszających ten temat.

Jedną z ciekawszych pozycji, którą można czytać już nawet najmłodszym dzieciom jest zabawna książeczka "Co wypanda, a co nie wypanda" Aleksandry Cieślak - poradnik dobrego wychowania dla najmłodszych.

Przydatne mogą być również książki poświęcone zasadom dobrego wychowania dla dzieci nieco starszych. Oto przegląd tych najbardziej wartościowych:

Bon czy ton. Savoir-vivre dla dzieci – Grzegorz Kasdepke

Dobre maniery czyli savoir-vivre dla dzieci – Joanna Krzyżanek

Dobre obyczaje, czyli w lekkim tonie o bon tonie – Agnieszka Frączek

Dobre wychowanie wierszem. Savoir-vivre dla dzieci – Bożena Pierga

Podano do stołu. Savoir-vivre dla dzieci – Irma Kalnina

Dobre maniery są super – Munro Leaf

Wielka księga dobych manier – Elisabeth Bonneau

Dzieci w sieci czyli dobre maniery w Internecie – Zofia Staniszewska

O sztuce bycia z innymi. Dobre maniery na nowy wiek – Tomasz Sobierajski, Renata Mazurowska

Z klasą, na luzie. Dobre maniery, zdrowy rozsądek i sztuka łamania zasad – Adam Jarczyński


Poprawiony (wtorek, 21 kwietnia 2020 16:51)

 

Biblioteka poleca

Biblioteka szkolna poleca!



Na okres świątecznego odpoczynku polecam książki o przyjaźni ludzi i zwierząt. To książki o uczuciach, pokonywaniu trudności życiowych oraz pięknych chwilach, które przeżywamy dzięki naszym przyjaciołom – zwierzętom.



Dla uczniów klas I-III polecam książkę Marcina Pałasza pt. „Sposób na Elfa”

Pewnego dnia ze schroniska do mieszkania pisarza i jego syna trafia Elf – pies o wielkich uszach i równie wielkim sercu. Chociaż przeraża go dywan na trzepaku, papierowe ręczniki i inne Śmiertelnie Groźne Rzeczy, nie jest tchórzem. Stawia czoła dzikiemu zwierzowi
i ratuje z opresji Czesława, a gdy na osiedlu pojawia się złodziej, niespodziewanie ujawnia swój instynkt tropicielski. Wciąż jednak tęskni za swoją siostrą Erką, która została
w schronisku. Nawet spacery z Młodym i spotkania z piękną Karą i jej pupilką Lindą nie pozwalają mu o tym zapomnieć...
Sposób na Elfa” to wzruszająca, a zarazem pełna humoru historia miłości psa do człowieka i człowieka do psa. Po przeczytaniu tej książki już zawsze będziesz inaczej patrzeć na swojego pupila!



Dla uczniów klas V-VI polecam książkę Nicolasa Vaniera pt. „Bella i Sebastian”

Jest rok 1943. Mieszkańcy spokojnej alpejskiej wioski cierpią pod niemiecką okupacją. Jakby tego było mało, w okolicy pojawia się groźne zwierzę, które porywa owce z ich stad. Górale organizują polowanie na Bestię. Podczas wędrówki w górach samotny, wychowywany przez dziadka chłopiec spotyka zdziczałego psa. Czy to właśnie on dziesiątkuje stada? Czy opuszczony chłopiec i skrzywdzone zwierzę będą potrafili sobie zaufać? W jaki sposób Bella i Sebastian staną się wojennymi bohaterami? Książka Nicolasa Vaniera to opowieść o pięknie życia w zgodzie z dziką przyrodą i możliwości zachowania człowieczeństwa w okrutnych czasach wojny.



Dla uczniów klas VII-VIII polecam książkę Prune de Maistre pt. „Mia i biały lew”

To porywająca opowieść o przyjaźni, której nic nie może powstrzymać. Dziesięcioletnia Mia nienawidzi afrykańskiej farmy, na którą właśnie wraz z bratem i rodzicami przeprowadzili się z Londynu. Tam miała przyjaciół i swoje życie, w Afryce czuje się samotna i znudzona. Do czasu, gdy w jej domu pojawia się białe lwiątko o imieniu Charlie. Z czasem między Mią a małym lwem powstaje coraz silniejsza więź. Jednak Charlie rośnie
i powoli zmienia się w wielkiego drapieżnika. W obawie o bezpieczeństwo dziewczyny, rodzice postanawiają ich rozdzielić. Gdy Mia dowiaduje się, że przyjacielowi grozi niebezpieczeństwo, postanawia go uratować za wszelką cenę...

Życzę Wam i Waszym rodzinom radosnych Świąt Wielkiej Nocy i miłych chwil z książką!

Dbajcie o siebie!




Biblioteka szkolna poleca!

 

Na okres świątecznego odpoczynku polecam książki o przyjaźni ludzi i zwierząt. To książki o uczuciach, pokonywaniu trudności życiowych oraz pięknych chwilach, które przeżywamy dzięki naszym przyjaciołom – zwierzętom.

 

Dla uczniów klas I-III polecam książkę Marcina Pałasza pt. „Sposób na Elfa”

Pewnego dnia ze schroniska do mieszkania pisarza i jego syna trafia Elf – pies o wielkich uszach i równie wielkim sercu. Chociaż przeraża go dywan na trzepaku, papierowe ręczniki i inne Śmiertelnie Groźne Rzeczy, nie jest tchórzem. Stawia czoła dzikiemu zwierzowi
i ratuje z opresji Czesława, a gdy na osiedlu pojawia się złodziej, niespodziewanie ujawnia swój instynkt tropicielski. Wciąż jednak tęskni za swoją siostrą Erką, która została
w schronisku. Nawet spacery z Młodym i spotkania z piękną Karą i jej pupilką Lindą nie pozwalają mu o tym zapomnieć...
Sposób na Elfa” to wzruszająca, a zarazem pełna humoru historia miłości psa do człowieka i człowieka do psa. Po przeczytaniu tej książki już zawsze będziesz inaczej patrzeć na swojego pupila!

 

Dla uczniów klas V-VI polecam książkę Nicolasa Vaniera pt. „Bella i Sebastian”

Jest rok 1943. Mieszkańcy spokojnej alpejskiej wioski cierpią pod niemiecką okupacją. Jakby tego było mało, w okolicy pojawia się groźne zwierzę, które porywa owce z ich stad. Górale organizują polowanie na Bestię. Podczas wędrówki w górach samotny, wychowywany przez dziadka chłopiec spotyka zdziczałego psa. Czy to właśnie on dziesiątkuje stada? Czy opuszczony chłopiec i skrzywdzone zwierzę będą potrafili sobie zaufać? W jaki sposób Bella i Sebastian staną się wojennymi bohaterami? Książka Nicolasa Vaniera to opowieść o pięknie życia w zgodzie z dziką przyrodą i możliwości zachowania człowieczeństwa w okrutnych czasach wojny.

 

Dla uczniów klas VII-VIII polecam książkę Prune de Maistre pt. „Mia i biały lew”

To porywająca opowieść o przyjaźni, której nic nie może powstrzymać. Dziesięcioletnia Mia nienawidzi afrykańskiej farmy, na którą właśnie wraz z bratem i rodzicami przeprowadzili się z Londynu. Tam miała przyjaciół i swoje życie, w Afryce czuje się samotna i znudzona. Do czasu, gdy w jej domu pojawia się białe lwiątko o imieniu Charlie. Z czasem między Mią a małym lwem powstaje coraz silniejsza więź. Jednak Charlie rośnie
i powoli zmienia się w wielkiego drapieżnika. W obawie o bezpieczeństwo dziewczyny, rodzice postanawiają ich rozdzielić. Gdy Mia dowiaduje się, że przyjacielowi grozi niebezpieczeństwo, postanawia go uratować za wszelką cenę...

Życzę Wam i Waszym rodzinom radosnych Świąt Wielkiej Nocy i miłych chwil z książką!

Dbajcie o siebie!

Poprawiony (wtorek, 07 kwietnia 2020 20:43)

 

Świetlica

ŚWIETLICA



Drodzy Uczniowie!

W świetlicy spotykamy się, aby poznawać świat wszystkimi zmysłami i abyście mogli rozwijać wszystkie swoje zainteresowania i zdolności poprzez zabawę, naukę, czytanie książek, oglądanie filmów, programy edukacyjne. Podczas najbliższych dni chcemy Was zachęcić do kreatywnego spędzania czasu. Pomogą Wam w tym pomysły, jakie można znależć na stronach internetowych, to kolorowanki, gry i zabawy edukacyjne, propozycje ciekawych prac plastycznych, konkursy i quizy. Może to być dla was pomoc w znalezieniu sposobu na relaks i odpoczynek, nie zapominajcie też
o aktywności i zabawach ruchowych.

Strony intrnetowe, które możemy Wam polecić, to np. www.eduzabawy.com www.buliba.pl www.miastodzieci.pl www.sieciaki.pl www.pisupisu.pl www.ciufcia.pl



Pozdrawiam Was serdecznie i zachęcam do kreatywnego spędzania czasu!

Anna Kwec

wychowawca świetlicy

Poprawiony (poniedziałek, 30 marca 2020 18:46)

 

Biblioteka

BIBLIOTEKA

 

Książka i możliwość czytania

to jeden z największych cudów ludzkiej cywilizacji”

 

 

Drodzy Uczniowie!

Czytanie to wartościowe spędzanie czasu. Odpowiednie lektury to zawsze dobry pomysł – zajmują, bawią, ciekawią i rozwijają. Na stronie internetowej szkoły znajdziecie informacje o książkach wartych przeczytania, stronach internetowych udostepniających zasoby literatury dla dzieci
i młodzieży, ciekawostkach związanych z książką i czytelnictwem. Zachęcam do korzystania
z publikowanych materiałów.

Tytuły z listy lektur obowiązkowych i uzupełniających oraz wiele innych materiałów znajdziecie
na platformach: lektury.gov.pl oraz wolnelektury.pl

 

Na nadchodzący tydzień polecamy do czytania:

 

Dla uczniów klas I-III – Justyna Bednarek „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”

Czy nie zastanawiało was, gdzie znikają wrzucone do pralki skarpetki? Bo jest faktem, że znikają, skoro wsadzamy je parami, a wyjmujemy pojedynczo. Przynajmniej w domu Małej Be. Otóż zaginione skarpetki ruszają w świat, robią zawrotne kariery i mają świetne przygody: zostają gwiazdami filmowymi, detektywami, mysimi mamami albo po prostu uszczelniają wronie gniazdo.

O przygodach, które przeżywają, dowiecie się czytając tę książkę.

 

 

 

Dla uczniów klas V-VI – Olaf Fritsche „Skarb Troi”

Lilly, Albert i Magnus to paczka przyjaciół, którzy miewają niesamowite przygody. Za pomocą magicznego tunelu młodzi odkrywcy cofną się w czasie do… starożytności! Potem przeniosą się
do XIX wieku, aby pomóc słynnemu archeologowi Heinrichowi Schliemannowi w poszukiwaniu skarbu antycznej Troi. Jakie przygody spotkają ich po drodze? I czy uda się im znaleźć zaginiony skarb?

 

 

Dla uczniów klas VII-VIII – Zbiór opowiadań różnych autorów „Gorzka czekolada”

Zbiór opowiadań dla nastolatków napisanych przez popularne autorki i autorów książek dla młodzieży. W każdym opowiadaniu poruszony jest inny temat: skomplikowanych relacji oraz emocji, które czasem trudno opanować, konsekwencji naszych zachowań, więzi, które tworzą się
w rodzinie i wśród rówieśników. To historie o miłości, rywalizacji, brawurze i jej konsekwencjach, braku akceptacji dla odmienności i o poczuciu odpowiedzialności. Bohaterowie opowiadań są tak realistyczni, że mamy wrażenie, jakby żyli obok nas. A może nawet ich znamy?

 

Zachęcam, aby w ciągu dnia znależć chwilę na spotkanie z książką!

Poprawiony (poniedziałek, 30 marca 2020 18:42)