EnglishFrenchGermanItalianJapanesePolishRussianSpanishHebrewLithuanianSlovakIrish

Zdrowie psychiczne

W tym trudnym dla nas wszystkich czasie należy szczególną uwagę zwrócić na zdrowie psychiczne.
Według Światowej Organizacji Zdrowia zdrowie psychiczne jest stanem, na które składają się trzy
czynniki:
• dobra kondycja zdrowotna;
• poczucie komfortu psychicznego;
• utrzymywanie prawidłowych relacji społecznych.
W obecnym czasie zaburzone zostały dwa ostatnie czynniki.
Jak zadbać o zdrowie psychiczne?
Prawidłowe odżywianie – ma niemały wpływ zarówno na kondycję fizyczną, jak i psychiczną.
Codzienne dostarczanie odpowiednich ilości witamin i minerałów w postaci pożywienia jest znacznie
korzystniejsze niż ich przyjmowanie w formie syntetycznej ( suplementy diety ). Ogromne znaczenie ma
jednak nie tylko to, co jemy, ale również – w jaki sposób dostarczamy organizmowi potrzebnych
składników. Należy więc zwrócić uwagę na wielkość porcji posiłków, częstotliwość ich spożywania oraz
sposób, w jaki je przyjmujemy. Znaczenie ma również pośpiech podczas jedzenia, który może
oddziaływać na organizm stresująco. Racjonalne żywienie obejmuje również dbanie o odpowiednie
nawodnienie i rezygnację z używek, które z pewnością nie wspomagają utrzymania zdrowia
psychicznego na dłuższą metę. Ci, którzy sięgnęli już po e – papierosy niech z nich zrezygnują póki
jeszcze organizm się od nich nie uzależnił. Im dłużej osoba pali, tym trudniej jest jej zerwać z nałogiem.
Aby wspomóc układ nerwowy, warto sięgać po produkty zawierające w swoim składzie witaminy z
grupy B, np.: jajka, drób, ryby, orzechy, pestki dyni, rośliny strączkowe, szpinak.
Ważne jest również odpowiednie spożywanie kwasów tłuszczowych omega – 3 i omega – 6, których
źródłem są przede wszystkim ryby i oleje roślinne.
Odpowiednia długość snu – należy dbać o higienę snu. Znaczenie ma tu przede wszystkim jego
długość, która bezpośrednio rzutuje na jakość. Przyjmuje się, że odpowiednia długość snu to od 6 do 9
godzin. Brak lub niedostateczna ilość snu drastycznie obniżają szanse na prawidłowe zdrowie psychiczne,
gdyż znacząco osłabia koncentrację. Mogą być również powodem złego samopoczucia i łatwiejszego
wpadania w zły nastrój. Przed snem myjemy się, wietrzymy pokój, w miarę możliwości nie śpimy w tym
pomieszczeniu, w którym jest komputer, nie zostawiamy telefonu przy łóżku. Przed snem nie korzystamy
już z komputera, staramy się wyciszyć, pomyśleć o czymś przyjemnym, zastosować techniki
relaksacyjne, np.: rytmiczne, głębokie oddechy.
Aktywność fizyczna – w obecnych warunkach epidemii aktywność fizyczna wszystkich osób została
drastycznie ograniczona, szczególnie ta aktywność, którą możemy podejmować na świeżym powietrzu.
Jednakże w domu również możemy wykonywać ćwiczenia rozciągające, gimnastyczne.
Dużą ilość ćwiczeń możecie znaleźć w Internecie, jeżeli macie rodzeństwo i odpowiednie warunki
mieszkaniowe można zrobić zawody, tory przeszkód, ćwiczenia na czas, np.: skoki na skakance, ilość
przysiadów, podskoków, itp.
Aktywny umysł - uczcie się czegoś nowego, eksperymentujcie, szukajcie wrażeń. Aktywność
umysłowa oferuje korzyści dla zdrowia mózgu. Dowiedzcie się czegoś nowego, aby stworzyć nowe
połączenia neuronowe. Można się zacząć uczyć gry na jakimś dostępnym instrumencie, rysować, układać
wiersze – wybór należy do każdego z nas.
Medytacja – jest dobrym sposobem na zachowanie dobrego zdrowia psychicznego. Pozwala ćwiczyć
mózg, poprawić swoją uwagę, ale także zmniejsza niepokój i zwiększa zdolność do czerpania radości z
codziennych chwil. Medytacja może również zwiększyć tolerancję na niewygodę, co zmniejsza stres i
emocjonalne przytłoczenie.
Wygląd – na niektóre detale mamy wpływ, na inne raczej nie. Pozbądźcie się swoich kompleksów
jak najszybciej, a jeśli coś możecie zmienić i wiecie, że będzie to miało pozytywny wpływ na wasze
zdrowie psychiczne i fizyczne, postarajcie się to zrobić.
Idźcie po pomoc – jeżeli chcecie mi zadać jakieś pytanie, masz trudności, coś cię niepokoi napisz do
mnie, niekiedy nawet zwykła rozmowa, wyrzucenie z siebie emocji pozwoli wam uzyskać lepszy nastrój

Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Śmiej się – szczęście idzie w parze ze śmiechem, a humor jest doskonałym środkiem redukującym
stres. Jeśli nic pozytywnego i radosnego nie dzieje się wokół ciebie możesz włączyć któryś

Poprawiony (poniedziałek, 30 marca 2020 18:48)